Träningsprogram hemma

Träningsprogram hemma

träningsprogram hemma
träningsprogram hemma
träningsprogram hemma
träningsprogram hemma
träningsprogram hemma

Skapa ditt eget träningsprogram hemma med hjälp av vår mobilapp -  full av roliga och effektiva övningar.


Vi kan hjälpa dig att komma igång helt i enligt med dina önskemål, baserat på vad du vill uppnå och dina egna, individuella förutsättningar. Med Bodyweight® kan du själv skapa dina träningsprogram hemma!


VAD DU VÄLJER 

Vilka övningar du väljer att sätta samman till ditt egna träningsprogram hemma väljer du själv. Du kan välja att utgå från vissa specifika muskelgrupper eller övningar eller så kan du utgå från hur länge du vill träna och om det sak vara fokus på någon speciell kroppsdel.

Du kan titta igenom övningarna först, för att se hur de går till. Sedan klickar du på övningen du vill ha, och drar den till ditt egna träningsprogram som du sätter samman.

Det finns även färdiga program som du kan ladda hem, och självklart kan du dela alla program med vänner och bekanta eller varför inte dela ett pass som är sammansatt av en fitnessprofil?

ATT TRÄNA 

Om du inte har tränat så mycket tidigare är det bra att veta, att det inte alltid kommer att vara enkelt att hålla motivationen uppe. Det gäller att ha disciplin att ta sig tid för träningen. Att göra följa inspirerande träningsprogram hemma kan vara ett sätt. Att veta vilka fantastiska positiva resultat träningen ger dig på alla plan, kan vara ett annat.

TRÄNA OCH MÅ BRA

När du tränar så att puls och andning ökar, ökar du blodcirkulationen och cellerna kan ta upp mer syre. Kroppen tar då lättare hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner, såsom adrenalin och kortisol. Lägre nivåer av stresshormoner ger avlastning för hjärtat och förbättrar både ditt humör och din sömn. Energiförbrukningen ökar och det behövs för att minska eventuellt överskott av bukfett. 

Blodsockernivån sjunker och stabiliseras. Även din hjärna påverkas på flera sätt. Signalsubstanser (såsom dopamin och serotonin) frigörs vilket motverkar depression och smärta. Minne, inlärning och koncentrationsförmåga kan förbättras genom nybildning av celler i hippocampus, ett område i hjärnan som spelar stor roll för minnesfunktionen. Endorfiner frigörs vid fysisk aktivitet och kan få dig att känna dig nöjd och belåten. Motion motverkar en hel rad sjukdomstillstånd och kan i många fall komplettera eller till och med ersätta läkemedel. 
(Källa: Karolinska Institutet Studenthälsan)

FÖRDELARNA MED TRÄNINGSPROGRAM HEMMA

Det finns många fördelar med att ha egna träningsprogram hemma och de överväger eventuella nackdelar. I och med att du kan träna på plats - i ditt hem - så kan du utföra den när du vill. Se till att ha alla redskap du behöver, sen är det bara att sätta igång. Då har du dina träningsredskap, dina kläder och dusch.

En annan fördel med att köra egna eller andras träningsprogram hemma är att du kan träna tillsammans med dina familjemedlemmar, utan att ni behöver ta er iväg någonstans. Ni har den fantastiska möjligheten att aktivera er själva och hålla er i form samtidigt som ni umgås tillsammans.
Du kan även ägna dig åt kul träning tillsammans med dina vänner där ni tillsammans samarbetar mot att nå de mål som ni har satt upp oavsett om de är satta individuellt eller tillsammans.

Om du inte kommer på övningar att göra, eller känner dig osäker om du gör övningarna på ett korrekt sätt, kan du enkelt ladda ner vår app från Appstore (finns för Android och iPhone) eller besöka vår hemsida Bodyweight.se. Där hittar du övningar och träningspass och du kan enkelt se hur övningarna ska utföras samt kan du hitta tips om uppvärmningsövningar och stretching. 

VAL AV TRÄNINGSFORM OCH REDSKAP

Det finns en uppsjö av olika träningsformer och träningsredskap och du måste hitta den som passar dig bäst. Att köra ett träningsprogram hemma ska vara något som känns enkelt men inte nödvändigtvis enkelt att utföra för då gör det ingen större nytta. Det är viktigt att du känner att den träningsform du väljer är rolig och att du upplever att du ser och känner resultat av din träning - det skapar positiv motivation! 

TRÄNING OCH BODYWEIGHT®

Med hjälp av Bodyweight® kan du enkelt utföra din träning, var du vill. Det finns en mängd övningar som bygger upp din kropp på ett sätt som gör att du stärker dig på ett sätt som gynnar dig inte bara utseendemässigt utan även funktionellt.

Oavsett som du är ung eller gammal, vältränad eller otränad, kan du använda Bodyweight® effektivt och säkert. Det är du, din kropp, och kroppens vinkel som avgör hur tung du gör din träning. 

VAD ÄR BODYWEIGHT®?

Bodyweight® är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. 

Bodyweight® använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.



 Själva redskapet består av två band med handtag.

Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 



Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar.

Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt och minskar risken för att fötterna ska glida ur under en övning. 

Bodyweight® är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och längden på banden kan justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna. 



Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight® var du vill. Bodyweight® tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!